Aktuellt i Tågupproret 2013

Tågupproret har nått framgångar! Majoriteten i riksdagen har beslutat att underhållet av järnvägarna ska åter till Trafikverket. Regeringen har också svängt och säger sig nu vara positiva till Ostlänken Stockholm-Linköping och en ny järnväg Borås-Göteborg. Men frågan är när detta blir verklighet. Regeringen drar genomförandet av beslutet om underhållet i långbänk och de nämnda järnvägsinvesteringarna ligger långt fram i tiden. Andra viktiga investeringar som Norrbotniabanan och dubbelspår Gävle- Sundsvall finns inte i någon plan. Förseningarna fortsätter även om mycket döljs av inställda tåg. Den uppsplittrade tågtrafiken skördar nya bottennapp- t ex Norrtåg som tvingats ställa in trafiken i övre Norrland hela vintern för att de nya tågen inte klarar kylan.

Vi är många som vill resa miljövänligt och frakta vårt gods på tåg- och vi tänker fortsätta opinionsarbetet inför valet 2014 och den nya omgången av infrastrukturplaner.

 Aktiviteter under 2013:

  • Åke Johansson från tågupproret medverkade i radio i mars.
  • Föreläsningar med Mikael Nyberg bl. a i Gävle 17 april med SEKO, Jordens Vänner och Järnvägsfrämjandet
  • Twittra till Anders Borg vid förseningar
  • Vill du ha en föreläsning från tågupproret – kontakta lars.igeland@folkbildning.net

 Hänt under 2012:

  • Tågupproret har haft föreläsningar och bl. a medverkat på Socialistiskt forum i Gävle och Stockholm, Konferensen Fira, Stå emot, ställ om i Göteborg och Klimatsommar i Stockholm.
  • Protester stoppade SJ:s planer att upphöra med försäljning av biljetter på tågen.
  • Förseningarna har fortsatt under året – men dolts av att inställda tåg inte rapporteras och att man nu bara rapporterar förseningar över 15 minuter (tidigare rapporterades förseningar över 5 minuter).
  • Combitrafiken minskade kraftigt då norska Cargonet upphörde med stora delar av sin kontainertrafik.

Här ett inslag där tågupproret debatterar med infrastrukturministern

http://www.svtplay.se/klipp/1103428/varfor-gar-schweiz-tag-i-tid-men-inte-de-svenska

1 kommentar till Aktuellt i Tågupproret 2013

  • Mattias Rosengren

    Hej!

    Jag såg inslaget i svt om Schweiz och även debatten i morgonsoffan idag. Jag stöder tågupproret men tycker att det tröttsamt med resonemang som går ut på att ”mer pengar” är lösningen.
    De är förstås en del av problemet. Men huvudproblemet är inställning och attityd till förseningar och hur man driver trafik.
    Jag har själv bott och arbetat i Schweiz och där tänker man på ett helt annat sätt.
    Enligt svenskt tänk är problemet löst genom att man inför diverse resegarantier och andra dumheter. Har man någon att skylla på så finns inte problemet. Och att t.ex. ändra definitionen på en försening till 15 minuter är inget annat än bedrägeri.

Svara

 

 

 

*