Tågupproret i Media

Artiklar om Tågupproret

Corren (Linköping)

Sundsvalls tidning (Sundsvall)

Dagbladet (Sundsvall)

Malmöbladet (Malmö)

Debattartiklar

Pengarna räcker inte för att hindra tågkaos (SVD 20 dec 2010) – Ulf Flodin, Tågupproret

Öka underhållet och stoppa avregleringen (Passagen debatt 22 dec 2010) – Lars Igeland, Ulf Flodin, Tågupproret

2 kommentarer till Tågupproret i Media

  • Okritiska järnvägskramare skadar järnvägen, skadar Sverige!
    Miljarder från ägarna, från oss kommer egentligen från pålagor på vägtrafikens svenska kunder…
    Järnvägens alla fördelar är kända.
    Problemen, störningsbenägenheten och den extrema störningskänsligheten och samtidigt Marknadens ökande krav på JIT går tyvärr inte ihop.
    Jag svårt att se annat än att populistiska slagord och ”strutspolitik” skadar…
    En järnväg som dagens, med en verkningsgrad på 5% är knappast miljövänlig…

  • Mats Beckman

    Järnvägen katastrof…. Varför..
    Jag har jobbat,vid järnvägen i 30 år ,avreglering vart.Då kommer problemen.en avreglering av järnväg är det dummaste man gör,svenska regeringen avreglerade järnvägen.Nu sitter vi med facit i handen.Denna avreglering kommer att få järnvägstrafiken att gå under.Har jobbat med järnväg iöver 30 år och sett dess problem som funnits.Nu efter avreglering så kan man ej se vart problemet är.Det innebär att trafikverk,övriga tågbolag inte kan ta ett ansvar.jag som jobbar åt green cargo och gjort deti 30 år.includerar SJ och sj gods.Ni som suttit och diskuterat detta,Trafikverk,SJ,Green Cargo och andra.Nu är verkligheten här innebär med snö och kyla men vad har ni gjort.Jag tycker jag är en person/människa som har jobbat vid järnväg i 30 år och vet vad som behövs för att få järnvägen att fungera.Vi på green Cargo har fått en ny chef vid namn Mikael Stöhr,har träffat VD i sommar i Luleå och fick en positiv bild av vår nye chef.Nu när det gäller trafik så måste man börja fundera hur detta ska fungera.Att sitta i grupp och diskutera problem utan att ha dom som vet hur det ser ut. Det innebär att man med grupp och regeringsfolk beslutade hur man ska klara järnvägstrafiken under 2011.Det visar sig nu att problemen finns kvar,Järnvägen katastrof…. Varför..
    Jag har jobbat,vid järnvägen i 30 år ,avreglering vart.Då kommer problemen.en avreglering av järnväg är det dummaste man gör,svenska regeringen avreglerade järnvägen.Nu sitter vi med facit i handen.Denna avreglering kommer att få järnvägstrafiken att gå under.Nu efter avreglering så kan man ej se vart problemet är.Det innebär att trafikverk,övriga tågbolag inte kan ta ett ansvar.jag som jobbar åt green cargo.includerar SJ och sj gods.Ni som suttit och diskuterat detta,Trafikverk,SJ,Green Cargo och andra.Nu är verkligheten här innebär med snö och kyla.Vi på green Cargo har fått en ny chef vid namn Mikael Stöhr.Nu är det allvar,SSAB är på väg att säga upp avtal,har kontaktat dig tidigare om detta.Nu är det allvar.Luleå bangård.Efter på tryckning från Lokf så blev
    RE-Lok bortkopplat från SSAB tåg.kul att ni i ledningen kunde lyssna på oss.Med det menar jag att mina kollegor,vill inte åka med våra nya RE.Det innebär att vi nu fått ett arbetsmiljöproblem,inte bra.vill ni i ledningen ha hjälp så kontakta MBG-bangården i Luleå.Det finns mycket ideer för att få detta att fungera.(? ny chef).PS från en som jobbat vid denna järnväg och sett dess misär mailat från en bekant…